Quinoa: rijk aan vezels, essentiële aminozuren, ijzer, B-vitaminen, zink en koper

quinoa

 

Quinoa (spreek uit als kienwa) is zo populair dat het voor de lokale bevolking in zuid-Amerika bijna niet meer te betalen is, terwijl het daar al sinds zesduizend jaar het belangrijkste voedingsgewas is.  Quinoa lijkt een graan maar dat is het niet.  Het behoort tot de familie van de ganzenvoetplanten, net zoals spinazie.  Quinoa kun je in plaats van rijst eten, als salade of pap.  Het is glutenvrij en heeft een lage glycemische index.  Je kunt ook Amarant gebruiken, het broertje van Quinoa.  Amarant heeft vergelijkbare voedingswaarde en is ook glutenvrij.

 

Afvallen met quinoa

Quinoa heeft veel positieve eigenschappen.  Quinoa valt namelijk in de categorie ‘compleet voedsel’.  Dit betekent dat het enorm veel vitamines en mineralen bevat en het dus een heel goede toevoeging op gezonde levensstijl is.  Er zit veel proteïne in, waardoor je er een vol gevoel van krijgt.  hierdoor zul je minder snel last hebben van lekkere trek in ongezonde tussendoortjes.  Ook zal quinoa voor meer spierweefsel zorgen en hierdoor kun je sneller calorieën kwijtraken.  Quinoa heeft amper calorieën, maar is vrij machtig, waardoor je helemaal niet veel van nodig hebt.

 

Hoe moet je quinoa eten

Als eerst moet je quinoa goed schoonmaken, bijvoorbeeld in een vergiet met wat water.  Daarna moet je het koken.  Pak voor één hoeveelheid quinoa twee hoeveelheden water en laat het ongeveer vijf tot tien minuten koken.  Je kunt zien wanneer het klaar is als het water is opgenomen en de quinoa doorzichtig is.

 

Ideaal voor vegetariërs

Omdat quinoa zoveel proteïne bevat is het een hele goede vleesvervanger. Vegetariërs krijgen toch de juiste voedingsstoffen binnen.  Het is dus mogelijk om quinoa zonder vlees te eten, maar met wat groenten.

 

Glycemische index

Steeds meer Belgen ontdekken dat overgewicht mede wordt veroorzaakt doordat zij teveel koolhydraten tot zich nemen. Er zijn echter 2 soorten koolhydraten, de goede hebben een lage glycemische index waarde, de slechte hebben echter een hoge waarde en zorgen er voor dat glucosespiegel in het bloed steeds omhoog gaat na het eten van dat voedingsmiddel. Slechte koolhydraten zijn alle koolhydraten die boven de GI van 50 komen, en goede koolhydraten zijn deze die daaronder zitten.

Heeft u overgewicht dan is het zeker verstanding te kijken naar producten met een lage glycemische waarde.

In de praktijk blijkt de theorie van de GI aan te sluiten bij bestaande opvattingen over gezond eten. Een voeding met een lage GI bestaat namelijk uit veel groente, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten en producten met weinig toegevoegde suiker. In hoofdlijnen komt dat neer op een voeding die in verhouding tot het volume weinig energie levert.

Gerecht met Quinoa

http://www.beetgraag.be/recept-quinoa-broccolglykemi-bloemkool-en-champignons-pascale-naessens/